Як підвищити кваліфікацію
у центрі прогресивної освіти "Генезум"?

header
  • збірник матеріалів
  • публікація на сайті genezum.org безкоштовна
  • заочна участь
  • для закладів загальної середньої освіти
  • для закладів дошкільної освіти
  • Сертифікат - 5 год, 0.05/0.1 ЄКТС
ПЕРЕЙТИ
header
  • постійний доступ
  • можна проходити у будь-який час
  • дистанційне навчання
  • для закладів загальної середньої освіти
  • для закладів дошкільної освіти
  • Сертифікат - 16/30 год, 0.5/1 ЄКТС
ПЕРЕЙТИ
header
  • безкоштовний перегляд
  • інтерактив зі спікером
  • онлайн формат
  • для закладів загальної середньої освіти
  • для закладів дошкільної освіти
  • Сертифікат - 2 год, 0.06 ЄКТС
СКОРО

Сьогодні світ вимагає від нас нових навиків мислення, гнучкості, адаптивності, збалансованості, швидкості прийняття рішень та дій, здатності бути емпатійним, співпрацювати і взаємодіяти.

Актуальність даної теми полягає в тому, що у концепції НУШ, а також в новому державному стандарті освіти враховані актуальні потреби в співробітниках нового типу, і програма дослідницької та проектної діяльності учнів входить в обов’язкову частину основної програми ряду предметів. І тому цілком закономірно, що реалізовувати цю проектну частину необхідно також за допомогою найсучасніших методів управління.

Мета полягає в тому щоб підготувати дітей до реалій сьогодення та майбутнього; підвищити рівень мотивації в учнів до навчання; вийти на новий рівень спілкування з учнями.

На сьогоднішній день таким методом є Agile-підхід (перекладається як гнучкий, моторний, кмітливий) [2].

З’явився він у високотехнологічних компаніях з розробки програмного забезпечення, але принципи Agile все більше поширюються на різні сфери діяльності – від банківських послуг і до системи освіти [2].

Основою Agile-філософії є три складові – процес навчання, люди і зміни. Із цим ми не дуже справляємося. Вони з’явилися в Маніфесті  Agile-школи, сутність якого полягає в тому, що люди і взаємодія важливіші за процеси, інструменти, документи та звіти, усвідомлене навчання, або те, що засвоюють діти, важливіше формальних тестів, дидактичних матеріалів, співпраця між учасниками процесу важливіша, ніж постійні узгодження або переговори, готовність до змін важливіша за дотримання попереднього плану та наслідування «затвердженому плану на рік» [1].

Для конкретної реалізації принципів Agile в практичній діяльності розроблено низку методів, з яких найбільшу популярність завоював метод Scrum, який був створений Джеффом Сазерлендом в 1990-х роках для розробки програмного забезпечення, а в останні роки все більше застосовується в бізнесі і в освіті.

Agile-підхід можна застосовувати як у навчальній діяльності школярів, так і в більш класичному варіанті – як технологію управління учнівськими проектами [2].

Якщо ми приймемо філософію Agile та наслідуватимемо методологію EdScrum, то поступово налаштуємо наше мислення на нову хвилю. І тоді ми зможемо передати  відповідальність учням та стати для них партнерами [1] .

Хто вже мав можливість спостерігати за Scrum, не буде здивований. А ті, хто ще не знайомий із цією методологією, то вас очікують приємні здивування.

EdScrum – це процесний підхід, методологія, в рамках якої учні розв’язують динамічні проблеми, досягаючи при цьому навчальних цілей і розвиваються особистісно на основі безпосереднього досвіду, співпраці і взаємодії з іншими учнями. Головне в  EdScrum – навчання: навчайся «розумніше», покращуй взаємодію з іншими, вивчай себе [3].

Ця методологія учням до душі. Тут не треба вказувати їм що роботи, як і коли. Вони мають прописані критерії до очікуваного результату, якого самі і досягнуть в результаті спільної творчої взаємодії. А ще тут панує енергія колективу та позитивний настрій.

Команда EdScrum складається із Власника продукту (учителя), Команди і EdScrum-Мастера. Власник продукту визначає, ЩО треба вивчити, оцінює і приймає рішення про навчальні результати на основі «Зроблено». Учнівські команди самоорганізовуються із 5 людей – це найоптимальнішій варіант і їм ніхто, навіть власник продукту, не говорить, як досягти навчальні цілі. Дуже важливо робити маленькі групи, адже це забезпечить більш ефективний і швидкий результат. Один із учнів кожної команди бере на себе роль EdScrum-Мастера, котрий виступає коучем і не керує командою.

Тривалість проекту може розтягуватися на декілька уроків. Учням ставиться дедлайн і пізніще всі команди презентують напрацьовані проекти Власнику продукту.

Команди між собою можуть комунікувати, якщо їм потрібна порада чи ідея. Така співпраця вітається.

Серцем EdScrum є спринт, який пов’язує між собою набір навчального матеріалу, що допомагає  досягнути визначених навчальних цілей. Скрам спринт — це регулярний, повторюваний робочий цикл, під час якого робота завершена і підготовлена ​​до розгляду. Спринти обмежені за часом. Ви можете вибрати тривалість, яка вам підходить, але вони завжди менше одного місяця. [3]

До складових спринту (подій) належить формування команди; планування спринту; збори «на ходу» - це на початку кожного уроку (Що я зробив з моменту попереднього уроку, щоб допомогти команді досягнути цілі цього спринту? Що я буду далі робити на уроці? Які я бачу перепони на шляху досягнення цілей? і т. д.); огляд спринту (перевірочна чи тестова робота тощо); ретроперспективні збори (Що було доброго? Що краще можна було зробити? Чого не слід робити? Що перенесемо на наступний спринт?); рефлексія (самоаналіз).

Артифактами є беклог продукту – це впорядкований список навчальних цілей та форм роботи і Scrum-дошка.

Створіть свій беклог продукту: в беклозі ви перераховуєте все, що потрібно проекту, в порядку важливості. У міру того, як проект набуває форми і з’являються нові фактори, ви додаєте до проекту все за необхідністю[3].

Scrum-дошка (Рис. 1) – це планер і звіт команди водночас. Бажано, щоби в кожної команди була окрема дошка (ватман, фліпчарт тощо). Якщо такої можливості немає, то командам потрібно роздати стікери різних кольорів.  Розклеювати стікери може вся команда, але Мастер відповідає за те, щоби кожна наліпка була у правильному полі [4]. Дошку мають бачити усі учні.

Її слід розділити на такі поля:

  1. Завдання. В цьому полі прописано для учнів завдання, яке ставить Власник продукту.
  2. Зробити. Сюди команда прописує на стікерах конкретні завдання (1 стікер=одне завдання).
  3. В процесі роботи. Тут команда переклеює стікери із завданнями, над якими працюють просто зараз. Так команда чітко розставляє пріоритети, а вчитель бачить, чим займається кожна з команд.
  4. Зроблено. Сюди команди переміщують стікери із вже виконаними завданнями. Тут важливі два аспекти. По-перше, на початку роботи команди самостійно визначають критерії завдань, що відповідають результату «Зроблено». По-друге, команда не може переклеїти стікер в поле «Зроблено» , якщо хоча б один з членів команди не зрозумів вирішення завдання.
Завдання  Зробити(хто?) В процесі роботи Зроблено


     

Рис. 1 Зразок Scrum-дошки

Scrum-дошка потрібна для того аби процес був більш візуальним. Учні навчаються поетапно планувати. Свою діяльність організовують через чітко прописані завдання та відзначають факт їх виконання.

Учні обговорюють завдання, розподіляють обов’язки та пересувають стікери з колонки в колонку відповідно до виконаних завдань. Завдяки дошці вони бачать процес роботи команди. Під час перенесення стікера у колонку «Зроблено» спрацьовує емоційний ефект. І це – важливий мотиватор для досягнення результатів.  Під час вирішення завдань відповідальний не просто їх виконує, а й передає отримані знання всім учасникам команди. Після етапу завершення відбувається обов’язкова демонстрація та ретроперспектива. Інкрементальність у стані «Зроблено» практично гарантує якісне досягнення мети навчання.

Вчитель не просто дає інформацію, а спонукає шукати відповідь на певні запитання самостійно. Роль вчителя на уроці – спостерігати, координувати процес, щоб він пройшов так, як заплановано. Тобто він є фасилітатором. Тут важливим для учня є розуміння процесу роботи над завданням, а не формальність оцінки, цінність кожного учасника і його внеску в загальний результат, а це вже формувальне оцінювання.

Отже, в процесі проектної діяльності за методом  Agile учні набувають потрібних навичок, які розвиваються за допомогою EdScrum. Це стратегічне планування, лідерські якості, самоорганізація, ініціативність, командна взаємодія, комунікація, навички самостійного навчання, відповідальність за спільний результат, а також вивчають навчальний матеріал, необхідний для досягнення результату.

 Література

  1. Вчителю-інноватору: як EdScrum трансформує навчання Н. Чуприна
  2. Електронний ресурс. https://osvitanova.com.ua/posts/2453-vchyteliu-innovatoru-iak-edscrum transformuie-navchannia
  3. Аgile в освіті. Основні принципи та способи реалізації http://teach-hub.com/agile-v-osviti/
  4. Нова Освіта: Scrum&Agile: що це таке та кому може знадобитися?, Методика EDU-SCRUM в освіті https://www.itscholar.com.ua/
  5. TeachHub: SCRUM-дошка: як ефективно використати вчителю та учням http://teach-hub.com/