Як підвищити кваліфікацію
у центрі прогресивної освіти "Генезум"?
- збірник матеріалів
- публікація на сайті genezum.org безкоштовна
- заочна участь
- для закладів загальної середньої освіти
- для закладів дошкільної освіти
- Сертифікат - 5 год, 0.05/0.1 ЄКТС
- постійний доступ
- можна проходити у будь-який час
- дистанційне навчання
- для закладів загальної середньої освіти
- для закладів дошкільної освіти
- Сертифікат - 16/30 год, 0.5/1 ЄКТС
- безкоштовний перегляд
- інтерактив зі спікером
- онлайн формат
- для закладів загальної середньої освіти
- для закладів дошкільної освіти
- Сертифікат - 2 год, 0.06 ЄКТС
Останні роки стали для України переломними. Відбувається активне оновлення суспільства, що вимагає модернізації системи освіти, одним із напрямків якої є підвищення якості та інтеграція української освіти в європейський освітній простір.
Робота на уроках української мови й літератури покликана не просто дати людині суму знань, умінь, навичок, а сформувати в неї компетентність як загальну здатність, що ґрунтується на знаннях, досвіді, цінностях, здібностях, отриманих завдяки навчанню [3].
Навчання повинне формувати у школярів здатність креативно мислити, вміння зіставляти й аналізувати факти, аргументовано захищати власну точку зору, вчитися глибше занурюватися у бездонну криницю мудрості та життєвого досвіду. У цій ситуації на допомогу вчителеві мають прийти найсучасніші інновації. І якщо провідною ідеєю педагога буде виховання дитини з високими моральними якостями, то він неодмінно базуватиме роботу на безмежному аспекті творчих ідей та знахідок.
Учитель повинен поєднувати нетрадиційні та традиційні форми роботи: роботу в парах, малих групах, «інтерв’ювання», «незакінчені речення», «рольову гру», «крісло автора», «мікрофон», «ланцюжок знань», «пошук помилок», «мозковий штурм», «логічні завдання», «читання у ролях», «багаторазове повторення», ілюстрування прочитаного твору, «оживлення ілюстрацій до твору», читання з передбаченням. Цікавими є мовні ігри «Замкни ланцюжок», «Гарячий мікрофон», «Оціни сам», «Сортування слів», «Орфографічне лото», «Займи позицію».
Важливо практикувати нестандартні форми проведення уроків, а саме: інтегровані уроки, уроки захисту проєктів, уроки-дослідження, урок-ярмарок, уроки – практикуми, уроки – подорожі, уроки – засідання членів клубу знавців рідної мови чи літератури, урок-фрейм роботи.
Одним зі шляхів розв’язання проблеми підвищення пізнавальної активності та розвитку креативних здібностей у процесі набуття знань є застосування творчих ігор і вправ, бо емоційне забарвлення останніх сприяє глибокому й міцному засвоєнню матеріалу, розвитку особистості кожного школяра. У грі розвивається уява, утверджуються образи фантазії, виниклі ідеї, створюються продукти діяльності, які є для дитини емоційно привабливими [1]. Учні привчаються до колективної дисципліни. Важливість гри у тому, що вона надає дитині можливість помріяти, проявити уяву, дає свободу самовияву і творчості.
Не можна не згадати про дослідницько-пошукові методи в сучасній школі. Вони застосовується переважно з метою розвитку навичок творчої навчально-пізнавальної діяльності, осмисленого і самостійного оволодіння знаннями. Це можуть бути як міні-дослідження, тобто елементи уроку, так і сам урок-дослідження [5]. На уроках школярі працюють з текстами, складають і розігрують діалоги, аналізують матеріали і самостійно виводять правила, формуючи мовну, мовленнєву, діяльнісну і творчу компетентності [1].
Цікавими елементами уроків є проблемні завдання, що формують пізнавальну і творчу самостійність учнів, які в усній і письмовій формі передають свої думки (Проблемні питання: «Чи можна долю Т. Шевченка вважати трагічною?», «Наше теперішнє – це фундамент майбутнього?»).
Завдяки інноваційним методам педагог запобігає пасивності і бездіяльності учнів. Працює над розвитком творчої уяви школярів.
Значну увагу треба приділяти диференційованому підходу до навчання, розвитку самостійності учнів у набутті нових знань, активізації пізнавальної діяльності.
Життя доводить, що в складних умовах, які постійно змінюються, найкраще орієнтується, приймає рішення, працює людина активна, творча, креативна, здатна до використання нового - нових ідей, задумів, нових підходів та рішень.
Література
- Міщенко Н. І. Розвиток творчого потенціалу школярів засобами інноваційних технологій. – таврійський вісник освіти. – 2017. – № 1 (57).
- Родигіна І.В. Компетентнісно орієнтований підхід до навчання. – Х.: Вид. група « Основа», 2005.
- Українська література: Програма для 5-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів / За ред. Р.Мовчан. – Київ-Ірпінь: Перун, 2005. – 208 с.
- Українська мова: Програма для 5-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів / За ред. Л.Скуратівського. – Київ – Ірпінь: Перун, 2005. – 176 с.
- Телішевська Л.С. Веб-квест в організації проектної та дослідницької діяльності учнів на уроках словесності // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2012. –№ 26 (318), вересень
Практикум
Урок-фрейм з української літератури в 11 класі
Тема. О. Довженко. Проблеми народу та війни, історичної пам'яті в кіноповісті «Україна в огні».
Мета: розглянути умови написання кіноповісті «Україна в огні», використовуючи елементи інтерактивного навчання, розвивати в учнів уміння визначати проблеми твору, розуміти красу і силу довженкового слова; сформулювати жанрову специфіку твору Довженка як кіноповісті; розкрити бачення письменником долі народу; культивувати пам'ять про героїчні і трагічні сторінки історії України; розвивати творчі здібності одинадцятикласників шляхом формування учнівських компетенцій; виховувати повагу до людей воєнного покоління та почуття національної самосвідомості й патріотизму.
Тип уроку: комбінований
Форма уроку: урок-фрейм
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І.Організаційний момент.
Друзі, сьогодні у нас урок-фрейм.
«Фрейм» з англійської — це «рамка», «окремий кадр фільму» , для бачення нової ситуації, що базується на певному шаблоні.
Ми маємо продемонструвати, що знаємо і вміємо. Цілком природно, якщо ви відчуваєте хвилювання. Нехай подолати його допоможе пам’ятка. Увага на дошку:
Я - Доросла людина , творча особистість .
Я- Вчуся , бо все хочу знати !Мені ці знання знадобляться у майбутньому.
Я все знаю, я все можу, я все зможу!
Перед вами лежить « Експрес-зошит», який допомагатиме у роботі , а також оцінювальна картка, яку заповнюватимете протягом заняття.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вчитель. На попередньому уроці ви ознайомилися із життєвим і творчим шляхом Олександра Петровича Довженка. Перевіримо знання з вивченої теми за допомогою « Бліц-опитування».
1.Бліц-опитування
За кожну правильну ви отримаєте 1 бал.
- Де вперше О.Довженко розпочав свою кіномистецьку діяльність? (На Одеській кіностудії)
- Як називалися перші фільми, поставлені ним? (“Вася – реформатор”, “Ягідка кохання”)
- В якій харківській газеті О.Довженко працював художником – ілюстратором? (У газеті ”Вісті ВУЦВК” під псевдонімом ”Сашко”)
- Який фільм приніс митцеві світову славу майстра німого кіно? (1930 рік, “Земля”)
- Про який фільм О.П. Довженко говорив: ”Я робив його з любов’ю і великим напруженням всіх своїх сил, як пам’ятник народу, як знак своєї любові і глибокої поваги до героя.”(“Щорс“)
- Над яким сценарієм працював Олександр Петрович напередодні Великої Вітчизняної війни? (Над сценарієм повісті М.Гоголя “Тарас Бульба”)
- Яку новелу письменника у дні війни було видано за рік вісімнадцять разів дванадцятьма мовами? (1942, “Ніч перед боєм”)
- Назвіть кіноповісті О.Довженка, в заголовку яких є географічні назви. (“Прощай, Америко”, “Зачарована Десна”, “Антарктида”)
Вчитель. Підбийте бали і занесіть їх у оцінювальну картку
- Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель. Настає час і кожний письменник повинен зробити вибір між духовними та матеріальними цінностями.
Перед О.Довженком відкрилися три шляхи: Краси, Достатку, Правди. Який із них обрати ? Пропоную вашій увазі інсценівку « Вибір Довженка» у виконанні учасників драматичного гуртка.
Інсценівка « Вибір Довженка»
Дійові особи: Довженко, Достаток, Краса, Правда.
Достаток. Олександре, обери мене і ти матимеш спокійне і сите життя, гроші.
Краса. Краса – верховний учитель. Вона нас усьому вчить.
Правда. Але не буває краси без правди.
Довженко. Якщо вибирати між красою і правдою, я б вибрав красу. У ній більш глибокої істини, ніж у одній лише голій правді. Істинне тільки те, що прекрасне. І коли ми не постигнемо краси, ми ніколи не зрозуміємо правди... Я обираю і красу, і правду.
Вчитель.«Я обираю і красу, і правду...» Саме в цьому заключається зміст проблемного питання уроку, яке звучить так :
- Чи можна назвати О. Довженка співцем правди і краси?
- Спробуємо або довести це, або спростувати, розглядаючи твір „ Україна в огні”.
ІV. Опрацювання навчального матеріалу.
Вчитель. Тема нашого уроку-фрейму – «О. Довженко. Проблеми народу та війни, історичної пам'яті в кіноповісті «Україна в огні».
Завдання уроку виведіть самостійно і запишіть в « Експрес-зошит».
Вчитель. Урок-фрейм допоможе нам створити власні кадри кіноповісті О.Довженка « Україна в огні» в рамках нашого уроку.
Роботу продовжимо в групах «Бібліографів», «Літературознавців» та «Істориків»
Об’єднання відбулося заздалегідь на основі ваших творчих уподобань.
У кожній групі працюватиме учень-консультант із рубрикою « Актуальна цитата».
- Створення міні-проектів у рамках обраної теми
Вчитель. Перед вами ключові слова уроку, за якими і будемо створювати «кадри», на основі матеріалів випередженого домашнього завдання.
Довженко Війна Україна
- « Бібліографи» Історія написання твору. Спогади автора.
- Вчитель. Вашій увазі пропоную відеофрагмент спогадів О. Довженка (перегляд відеофрагменту).
Вчитель. Хвилинка « Теорія літератури».
В українській літературі О. Довженко першим створив кіноповість.
Щоб визначити, що це за жанр, проведемо дослідження з теорії літератури.
На основі знань про сценарій та повість, визначимо ознаки кіноповісті за допомогою діаграми « Вена»
Вчитель. Перед вами портрет Довженка художниці Алли Горської : розполовинене обличчя (темне і світле), яке митець охопив руками. Цей портрет дуже точно передає трагедію великого Художника. Як палко треба любити Україну, яким чесним та мужнім бути, щоб написати «Україну в огні»! Через те, що весь твір із першого до останнього рядка пронизаний правдою, його замовчували так довго
Вчитель. Група « Істориків» підготувала дослідження: « Проблема народу та війни, історичної пам’яті в кіноповісті».
Виступ групи « Істориків»
Вчитель. Перейдемо до роботи над твором. Хто на вашу думку є його головним образом? На це питання дасть відповідь група «Літературознавців».
- Ми вважаємо, що головним образом кіноповісті є Україна.
- Пропонуємо створити « Асоціативний кущ» до образу України, використавши епітети з твору.
Вчитель. Так. Довженко використовує епітети, щоб підкреслити трагічність становища України в роки II світової війни.
- Та Україна – це передусім, українці. Які вони?
- Виходячи з теми уроку «Літературознавці» підготували матеріали до характеристики персонажів.
«Літературознавці» Ми розмежували героїв на позитивних та негативних, на основі їх учинків.
Вчитель. Коротку характеристику персонажів занотуйте у таблицю
Висновок: Довженко не ідеалізує свій народ, а показує його трагедію. Людина, опиняючись у не звичній для неї ситуації , веде себе зовсім по-іншому, у такі моменти відкривається справжнє обличчя. Характеризуючи героїв твору, автор дає зрозуміти, український народ має в жилах кров вільних козаків, які ніколи не корилися ворогам.
- Закріплення вивченого.
Вчитель. Сьогодні на уроці ми зробили дуже багато. Підсумок уроку проведуть представники груп шляхом складання сенкану та відповідей на проблемне запитання.
VII. Рефлексія. Оцінювання навчальних досягнень учнів.
- Виконаємо вправу « Продовж речення»
Оцінювання.
VIІI. Домашнє завдання. Прокоментуйте слова О.Довженка: «…епічна героїка - це та героїка, що народжується зі страждання і трагедії».
Література
- О. Довженко Роздуми після життя http://afisha.tochka.net/ua/kino/film/5906-aleksandr-dovzhenko- razmyshleniya-posle-zhizni/
- Створення презентаціїиhttp://images.yandex.ua/yandsearch?stype=image&lr=143&source=psearch&text
- Уривок із Незабутнє (Україна в огні) (1967)(О.Довженко, Юлія Солнцева) http://www.ex.ua/7190854
- Фреймові структури на уроках української мови та літератури http://klasnaocinka.com.ua/uk/article/freimovi-strukturi-na-urokakh-ukrayinskoyi-movi-ta.htm