Як підвищити кваліфікацію
у центрі прогресивної освіти "Генезум"?

header
  • збірник матеріалів
  • публікація на сайті genezum.org безкоштовна
  • заочна участь
  • для закладів загальної середньої освіти
  • для закладів дошкільної освіти
  • Сертифікат - 5 год, 0.05/0.1 ЄКТС
ПЕРЕЙТИ
header
  • постійний доступ
  • можна проходити у будь-який час
  • дистанційне навчання
  • для закладів загальної середньої освіти
  • для закладів дошкільної освіти
  • Сертифікат - 16/30 год, 0.5/1 ЄКТС
ПЕРЕЙТИ
header
  • безкоштовний перегляд
  • інтерактив зі спікером
  • онлайн формат
  • для закладів загальної середньої освіти
  • для закладів дошкільної освіти
  • Сертифікат - 2 год, 0.06 ЄКТС
СКОРО

Мета майстер-класу:  підвищити професійний рівень педагогів,  формувати у них вміння здійснювати інтелектуальний розвиток дітей, використовуючи розвивальні ігрові інноваційні технології.

Завдання:   розвиток інтелектуальної та творчої активності педагогів; навчання педагогів методів застосування ігрових інноваційних технологій; підвищення професійної компетентності педагогів, прагнення до самоосвітньої діяльності.

Хід заходу

І. Організаційний етап. Оголошення, представлення теми та очікуваних результатів.

Привітання

Методист.  Добрий день, шановні гості. Ми дуже раді вас бачити і сподіваємось на вашу допомогу, підтримку і плідну співпрацю.

Така дісталась вже нам робота.  (слайд 2)
Є в ній і радість, та  є й турбота,
Є вічний пошук, безсонні ночі,
Та гріють душу дитячі очі.         

 Н. П. Уткіна 

-Хто сьогодні прийшов з гарним настроєм, рукою махніть.
-Хто мене чує, кивніть головою.
- Хто бачить мене, оком моргніть?
-Хто любить дітей, підведіться.
-Хто ввічливий, сусіду посміхніться.
- Хто інновації любить, вміє творити, з ними дружити, поплескайте дружно.
- Бажаємо всім творчого натхнення, позитивних емоцій та активної участі у роботі.

Вправа очікування «Кольори» (слайд 3)

Мета: підготувати учасників до успішної діяльності; створити комфортну атмосферу, гарний настрій; формувати їх професійні прагнення; підвищення рівня інформованості щодо даної проблеми.

Обладнання: картки - смайлики різного кольору: червоний, жовтий, синій.

Хід вправи

- А зараз оберіть, будь ласка,  картку-смайл, яка знаходиться перед вами. (педагоги обирають смайлик)

- Психологи доводять, що червоний колір означає оптимізм, гарний настрій; жовтий колір – пізнання істини; синій колір - душевний підйом. І саме наша плідна робота залежить від вашого настрою. Сподіваємось, що знання та уміння, отримані сьогодні, зроблять нашу діяльність цікавою та ефективною.
- Зверніть увагу на зворотній бік вибраних вами смайликів (написані незакінчені речення  «Від вихователя-майстра я очікую… », «Від учасників майстер-класу я очікую...», «Від себе очікую…»)

- Напишіть на картках-смайликах побажання вихователю-майстру, колегам, собі. Всі ваші очікування ми відправимо по айфону. В кінці нашого засідання перевіримо чи дійшли імоджі до адресата. (кожен учасник зачитує вголос свої очікування та прикріплює їх до дошки на уявний айфон)

ІІ. Оголошення теми майстер-класу

Методист. Вашій увазі сьогодні буде представлено досвід роботи вихователя закладу Лозинської О.С. з теми «Формування логіко-математичної компетентності дошкільників за допомогою блоків З.Д'єнеша».

Лозинська Олена Сергіївна працює в дошкільному навчальному закладі № 33 «Казка» на посаді вихователя з 2001 року. Її робота відрізняється системністю,  якістю та творчою взаємодією з іншими вихователями. Для педагога властиві активний пошук нових ідей, творче планування системи роботи з дітьми, постійне вдосконалення свого професійного рівня. Вміє цікаво подати навчальний матеріал, активізувати дітей, викликаючи у них зацікавленість до пізнання оточуючого. Олена Сергіївна поглиблено  працює над проблемою «Формування логіко-математичної компетентності дошкільників за допомогою блоків З.Д'єнеша». Результатом її роботи є високі показники сформованості у дітей пізнавальних процесів, засвоєння елементарних математичних понять.

Запрошую до слова Олену Сергіївну, яка більш детально познайомить вас з досвідом своєї роботи з даного напрямку.

ІІІ. Презентація досвіду вихователя Лозинської Олени Сергіївни (слайд 4): 

  • Свій виступ хочу розпочати словами відомого вченого Галілео Галілея

«У книзі Всесвіту, що завжди відкрита нашим очам, природа розмовляє мовою математики:  букви  цієї мови - круги, трикутники  та інші математичні фігури» 

І завдання педагога - навчити дітей цієї мови.

Важливим чинником модернізації дошкільної освіти є інноваційний характер освітньої діяльності, використання сучасних технологій, належні умови для педагогічної творчості.

Саме тому для формування сенсорно-пізнавальної компетенції у дітей дошкільного віку я широко використовую розвивальну технологію угорського теоретика і практика Золтана Д’єнеша . Логічні блоки Д’єнеша – визнаний у всьому світі універсальний дидактичний матеріал для логіко-математичного розвитку дітей.

Зазначена технологія представлена дидактичним ігровим матеріалом, який складається з комплекту логічних блоків. 

- Зверніть увагу, у вас на столах є набір блоків, можете їх розглянути (демонстрація блоків) (слайд 5)

До нього входять 48 об’ємних геометричних фігур, які відрізняються кольором (червоний, синій, жовтий), формою (круглий, трикутний, квадратний, прямокутний), розміром (великий, малий), товщиною (товстий, тонкий) (слайд 6)

У комплекті немає 2-х фігур однакових за всіма властивостями.

У своїй практиці використовую два види цього дидактичного матеріалу. Об’ємні геометричні фігури- носять назву логічні блоки, площинні – логічні фігури. 

В площинному логічному комплекті – 24 фігури.  Вони відрізняються тільки 3-ма властивостями.

- Подивіться у вас на тарілочках є ці геометричні фігури. Давайте подумаємо якими саме? ( кольором, формою і розміром) (слайд 7)

В іграх з логічними блоками використовую картки-символи, на яких умовно позначено властивості. Всього 11 карток.

-Зверніть увагу на монітор.

-Для позначення кольору використовую картки-плями, для позначення форми –картки з зображенням геометричних фігур, величину позначаємо за допомогою будинків (великий, маленький), товщину блоку (товстий, тонкий) позначаємо схематичним зображенням людини Та ще є 11 карток із запереченням. (Наприклад: не червоний, не круглий ...) (слайд 8)

На мою думку логіко- математичний розвиток дітей дошкільного віку неможливо здійснити поза включення малят в проблемну, дослідницьку діяльність, експерементування, моделювання. Спостереження показує, що діти, які мають досвід самостійного пізнання, здатні включатися в напружену розумову діяльність, їм цікаві логіко- математичні ігри.

В своїй роботі використовую логічні та математичні ігри які направлені на площинне та об′ємне моделювання, комбінування (колір, форма, розмір) ,складання цілого з частин (слайд 9)

Зацікавившись елементами педагогічної технології Д’єнеша, я спочатку використовувала їх епізодично, під час проведення фронтальних занять, та в індивідуальній роботі з дітьми для формування елементів математичних уявлень дітей різного віку.

Цей напрямок роботи дав свої позитивні результати: а саме підвів мене  до розуміння ефективності даних методик для ранньої логічної пропедевтики, і перш за все, підготовки мислення дітей до опанування елементарними математичними поняттями, що прискорило дитяче пізнання та просто і невимушено вводило малюків в логіко-математичний світ.

Свою роботу планую так, щоб розвивальна технологія давала змогу виконувати завдання  в порядку зростання їхньої складності. Завдання подаю в різній формі – у вигляді моделі, схеми, контурного малюнка, словесної вказівки. (слайд 10)

Спеціальні розвивальні ігри з використанням блоків Д’єнеша  починаю використовувати з дітьми раннього віку (3–й рік життя). Це дає змогу допомогти кожній дитині реалізувати закладені в ній здібності мислити логічно і конструктивно. Працюючи з дітьми цього віку,  підібрала для них перші прості завдання, метою яких є засвоєння властивостей геометричних фігур та сенсорних еталонів. В процесі ігор-занять діти навчились виділяти з дидактичного матеріалу круги, квадрати, трикутники основних кольорів та розмірів (великий – малий), вирізняти один предмет з множини подібних до нього (слайд 11)

Перш ніж працювати з блоками,  даю змогу дітям погратися з ними. Одні діти сортують фігури за кольором, формою та величиною, інші складають з  блоків  будинки, намисто, доріжку ( слайд 12)

Перші завдання та вправи є дуже прості, їхня мета – активізація словника дітей словами: такий самий або  не такий.

В одній і тій же вправі завдання підбираються з врахуванням пізнавальних можливостей дошкільнят. Наприклад під час гри «Ласощі для звірят» печиво діти розподіляють у певному порядку й за певною формою: білочці – кругле, лисичці – квадратне, зайчику – трикутне (і т.д.). Власне, діти вже вчаться класифікувати. (слайд 13)

Діти не відразу можуть відділити певну ознаку від самого предмета. Наприклад під час гри «Сюрприз для мишенят» Півник хоче потішити своїх приятелів–Круть і Верть й вибирає для них подарунки.

(хід гри на відео Умова така:  подарунок повинен бути червоного кольору. Діти відбирають всі червоні фігури – блоки, а на запитання: «Якого кольору фігури залишилися?», – відповідають: «Сині та  жовті». «А вони червоні?» – запитує вихователь. «Ні», – заперечують діти. «Тож так і будемо казати: не червоні, інші».)

Поступово, починаючи з середнього дошкільного віку, ігри ускладнюю, від з'ясування та абстрагування ознак  переходжу до розвитку у дітей уміння порівнювати пред­мети за їхніми ознаками. Пропоную малюкам ігри, у яких вони виділяють і нази­вають вже дві-три ознаки предметів: колір та величину, форму та товщину, колір, величину та форму (слайд 14)

Організовуючи роботу з дітьми старшого дошкільного віку  звертаю увагу на розвиток логічного мислення. З дітьми старшої групи не тільки складаю характеристику фігури за допомогою карток, а й надаю можливість самим створювати знаки, читати їх; відгадувати, яка геометрична фігура зашифрована. (слайд 15)

Отже, активне використання в освітньому процесі дидактичних ігор з використанням логічних блоків Д’єнеша свідчить про позитивні результати та ефективність вибраної  мною технології.

Шановні колеги! Всі ми різні, але нас об’єднує любов до дітей і прагнення завжди залишатися цікавими і майстерними педагогами. Чи дійсно ми такі? Давайте перевіримо. Я пропоную на деякий час уявити себе дітьми, налаштуватися на хвилю позитиву і погратися. Почнемо з найпростіших завдань.

ІV. Практична робота з педагогами

Гра «Знайди та покажи»

- Пропоную вам знайти і показати  таку саму геометричну  фігуру,  як у мене (показую  жовтий прямокутник) 
- за кольором
- не таку, як у мене за формою;
- покажіть усі фігури, як у мене за величиною (всі великі показують)

Отже, можемо зробити висновок, що під час цієї  гри діти вчаться по перше діяти за словесною вказівкою , закріплюємо  знання про форму, колір, величину, розвиваємо мислення та увагу.

Гра з обручем

- Перш ніж приступити до виконання гри, хочу вам пояснити , що є середина обруча  і зона поза обручем. Щоб дитина зрозуміла , пропоную застрибнути в обруч- при цьому запитую, де вона знаходиться  (в середині обруча) , а потім вистрибнути- наголошую, що тепер дитина поза обручем.
- Будь ласка,  розмістіть в жовтий обруч усі круглі фігури.
- Які фігури залишились поза обручем? (в коробці?) (усі трикутні, квадратні, прямокутні)  

Який висновок можемо зробити? Діти вчаться розбивати множину за однією властивістю на дві підмножини.

- А тепер складіть фігури у коробку. Продовжимо гру з трьома обручами.

Розмістіть їх у себе на столі так, як бачите на мольберті.   Перед тим, як ми будемо виконувати слідуюче завдання, хочу звернути вашу увагу, що є зони , які перетинаються між собою (показую) . У цих зонах можуть бути спільні фігури: у зоні перетину червоного та синього ,  синього та жовтого обруча .

У червоний обруч покладіть –усі червоні фігури
у синій- усі квадратні фігури
у жовтий- усі тоненькі фігури. 

Гра «Чарівне дерево»  Мета: вчити визначати властивість блоків за картками, називати їх; удосконалювати вміння аналізувати, виділяти властивість фігур, класифікувати за декількома ознаками.

Хід гри. Перед вами зображення чарівного дерева, на якому «ростуть» незвичайні плоди. Кожен плід зашифрований , нам потрібно його відгадати та повісити на відповідне місце- гілочку. Якщо  на гілці є два знака заперечення, то це означає , що там може бути декілька фігур.

  1. Заключне слово майстра .

- Шановні колеги! Я сподіваюся, що проведений сьогодні майстер-клас викликав у вас інтерес і ви плануєте використовувати в своїй роботі елементи методики Д'єнеша, то вам стануть в нагоді методичні рекомендації, підготовлені мною (роздає рекомендації). Також для вас я підготувала ссилки на сайти де можна ознайомитись з даною методикою.

VІ.  Підсумок заходу.

Методист. На початку нашої роботи ми надсилали смайли з очікуваннями. Пропоную кожному учаснику пригадати їх зміст, висловити свої враження про захід.(слайд)  (Педагоги висловлюють свою думку)

(слайд – на екрані «вибух» імоджі – емоцій).